vendredi 1 octobre 2010
sweet story of a song: charley patton/moon going down (1930)/howlin' wolf/crying at daybreak (1950)/butch cage/c. edwards/smokestack lightnin'(1960)
charley patton sang and composed it first/howlin' wolf adapted it twice (this is the first version)/but i believe the more recent sixties version by butch cage and clarence edwards to be in fact ... the older one, the first one, the dancing hypnotic string band archaic original version
and now, here's ice cream for crows .... captain beefheart's ultimate 1982 version of charley patton/howlin' wolf/butch cage/clarence edwards' kind of archaic jumping and dancing blues
le dernier des grands gnouas: si mohammed bel hassan el sudani (jma el fnaa, 1982)
... suite de la petite histoire du blues qui précède: si mohammed/1982 est évidemment plus proche de charley patton/1930 que de howlin' wolf/1950, butch cage-clarence edwards/1960, ou encore captain beefheart/1982 ...
cette musique est celle d'un maître, un vrai .... cet enregistrement très rare est un trésor pour l'humanité ... si mohammed a eu deux maîtres, houate et klimba .... ils sont morts au milieu des années 50 .... aucun n'a été enregistré ... baqbou a tout appris d'el ayachi, qui a été l'élève de si mohammed ....je raconterai un jour son histoire ... pour la seconde fois
cette musique est celle d'un maître, un vrai .... cet enregistrement très rare est un trésor pour l'humanité ... si mohammed a eu deux maîtres, houate et klimba .... ils sont morts au milieu des années 50 .... aucun n'a été enregistré ... baqbou a tout appris d'el ayachi, qui a été l'élève de si mohammed ....je raconterai un jour son histoire ... pour la seconde fois
when john ford goes vaudeville, playin' black and white minstrel with stepin fetchit and will rogers in the sweet and lazy "judge priest"(1934)
la seule chose qui compte, c'est l'art de la paresse et du vaudeville (ou comment pêcher un gros poisson-chat plutôt que condamner un noir dégingandé qui parle comme le blackface emmett miller)
john ford talks about his best film, steamboat 'round the bend (1935, with the great will rogers)
écouter les grimaces, les silences, les emportements d'une autre époque du vieux john ford (ce qui reste du cinéma quand il ne reste rien, ce sont les trois films -doctor bull (1933), judge priest (1934), steamboat 'round the bend (1935)- qu'il tourna avec will rogers)
mardi 28 septembre 2010
bert williams (1919)/sweet original black minstrel (a black man ... disguised as a black man)
c'est un terrible et fabuleux anachronisme: depuis que le label "archeophone" a ressorti les disques de bert williams (les premiers datent de 1901), avec un extraordinaire travail de restauration sonore des cylindres originaux, on sait enfin comment sonnait le premier black minstrel enregistré: charmant, désuet, poignant ... plus insituable qu'emmett miller, ce petit blanc de géorgie grimé en noir, véritable inventeur (avec sa version originale de lovesick blues copiée par hank williams) de la country music et du rock originel, le style archaïque de bert williams, un noir grimé en noir, représente la préhistoire des blackface ... il faudra des années pour se faire à cette musique oubliée, pour que nos oreilles se fassent à elle ... on s'y met ... doucement ... doucement ...
skip james/devil got my woman (1966, howlin' wolf is listening, then leaves impatiently)/sweetest of sweet blues (filmed in newport by alan lomax)
angry howlin' wolf explains what the blues is to angry and drunk son house, then he sings meet me at the bottom/son house explains what the blues is, then he sings levee camp blues (1966)
al bowlly/melancholy baby (1930)/sweet british prince of crooners from greece and lebanon
al bowlly was born in 1899 in lourenço marques, in the then portuguese colony of mozambique, to greek and lebanese parents who met en route to australia and moved to south africa ... he was brought up in johannesburg .... his success was mainly in great britain, where he was killed by a parachute mine in 1941
lee morse/a million me's (1930)/sweet mixture of styles (ballad, jazz, yodel, country, torch, screen queen) for a sweet new re-definition of music
lee morse (1897_1954) was a beautiful woman who invented a whole new bizarre style ... she did wonders on screen and in vaudeville ... her only problem was that she drank too much ... it ruined her life and her career
hoover/absolute zero/sweet forgotten country rebel
sweet forgotten country genius, the very first real outlaw, recorded around 1950/first real punk of country music (thanks to kinky friedman's sphincter records who re-released this lost treasure)/films d'occasion production
darby and tarlton/sweet white blues, sweet harmony, sweet slide guitar, sweet yodel
travelin' along/little ola (1929/1930)/films d'occasion production... ... great harmony, fabulous yodel ..... they influenced everybody, from the louvin brothers to the everly brothers, the beatles, and bob dylan too
Inscription à :
Articles (Atom)